ICV-EUiA diu que la contaminació “pesa com una espasa de Damocles” damunt dels 4 milions ciutadans i del Govern

La diputada d’ICV-EUiA en el Parlament de Catalunya, Hortènsia Grau, ha acusat avui al Govern de CiU de no haver implantat mesures efectives i d’obligat compliment davant les altes xifres de contaminació atmosfèrica que hi ha a Barcelona i a l’àrea metropolitana, seguim superant els mínims què marca la Unió Europea, ha dit Grau al conseller responsable del medi ambient, Santi Vila.

Grau ha acusat el Govern de no fer res en aquest i l’anterior Govern per rebaixar les xifres de contaminació tal com obliga la directiva europea al mateix temps que ha recordat que el Govern d’Entesa va fer un pla 2007-2010 que tenia 73 mesures. “Tots recordaran el 80km/h que vostès quan van arribar al Govern va ser del primer que van retirar però resulta que aquell pla va aconseguir reduir el 12% de les partícules fines, PM10”, ha dit Grau que ha explicat que l’eliminació  del límit de velocitat no va durar molt perquè el govern no van tenir més remei que tornar-la a aplicar per reduir les emissions en períodes d’anticicló.

Grau ha recordat que la UE va rebutjar el pla presentat pel primer conseller de Territori i Sostenibilitat de l’anterior Govern, Lluís Recoder, “perquè els deia que entre altres qüestions incomplia la Directiva Marc de l’Aire en tant que no quantificava les millores per rebaixar els nivells de contaminació”. Un error que, segons Grau, el Govern ha tornat a fer en el pla que va posar a exposició pública el novembre Nou Pla de Millora de Qualitat de l’Aire 2011-2015. “Tampoc resolt cap de les qüestions crítiques i concretament el major causant què és l’excés del tràfic, la mobilitat dels vehicles privats en què la RMB ostenta el record de densitat de vehicles, ha dit Grau al conseller al mateix temps que li ha recriminat aspectes com per exemple que totes les mesures que proposen “tornen a ser voluntàries i cap obligatòria per a reduir les partícules de diòxid de nitrogen”, o per exemple que moltes de les mesures “ja estan realitzades i les posen a títol descriptiu” o altres “acaben aquest 2013 i no tenen continuïtat.

“És tant poderós el lobby de l’automòbil, el RACC?”, s’ha preguntat la diputada ecosocialista que ha contestat ella mateixa la pregunta dient que “si, ja li dic perquè a nosaltres ens va matxacar amb els 80 Km/h  però una mica més de valentia, Conseller”.

La diputada d’ICV-EUiA ha demanat al conseller que no pot traspassar la responsabilitat als ajuntaments, què el plans de mobilitat  i les mesures per reduir el tràfic   han  de ser  “metropolitanes ” i liderades per la Generalitat.

“Alguna cosa falla des del punt de vista polític, crec que falta voluntat i valentia política per tirar endavant aquest pla” valentia perquè “està en joc la salut i la vida de la gent”, ha recordat Grau en una interpel·lació al Parlament al mateix temps que ha recordat que el CREAL quantifica en 3.500 les morts  prematures ocasionades cada any per la mala qualitat de l’aire. “Esperem què  podrem  arribar a acords , la salut  de la ciutadania ens ho reclama, ha conclòs la diputada ecosocialista.